GoXplore på Bali

Følgende rejse rapport er skrevet af en GoXplore deltager fra et andet land og er automatisk oversat. Teksten kan derfor lyde lidt anderledes end normalt.

Så var dagen kommet for mig til at tage på et fantastisk eventyr med GoXplore og opleve projekterne på Bali, Thailand og Sri Lanka. Rejsen startede på Bali. Efter en lang flyvetur ankom jeg til Denpasar og blev mødt af chaufføren, der kørte mig til Ubud. Selve turen ca. 2 timer. Det var dejligt endelig at ankomme til Didi-husets frivilligcenter, hvor jeg skulle bo de næste par dage. Da jeg ankom midt om natten, skete der ikke meget, da jeg kom dertil. Jeg lagde mig til at sove for at blive ladet op til næste dag. Den første dag startede vi dagen tidligt. Jeg besøgte børnehaveprojekterne. Dette var et meget flot projekt. Alle børn i alderen 5 – 7 år var så glade for at få nye mennesker ind i deres klasseværelser for at lege med dem og lære dem en masse nyttigt og enkelt engelsk. Efter at have "leget" lidt med børnene, gik turen videre til undervisningsprojekterne. Her er børnene i alderen fra 7 til 12 år. Her fik jeg lov til at deltage i en engelsk lektion, hvor vi skulle lære børnene om navnene på forskellige grøntsager og frugter på engelsk. Det var helt fantastisk at se, hvordan disse børn var så engagerede, muntre og ikke mindst konkurrencedygtige i at svare så hurtigt som muligt og så korrekt som muligt. Efter at vi havde besøgt 4 forskellige skoler, gik turen videre til "abeskoven". Dette var meget sjovt og fascinerende med alle "aberne" der bare slappede af i haven og turister kunne bare roligt gå forbi uden at aberne var bange eller skræmme offentligheden. Efter vi var færdige ved abeskoven, gik vi ind i Ubuds centrum. Centrum af Ubud er stort med masser af butikker og restauranter. Bali har sin egen produktion af ris, så vi besøgte også en risplantage. Efter vi var færdige med rismarken, gik vi til en lokal skole, hvor jeg så på renoveringsprojektet. Det var et meget udfordrende projekt, især når det var varmt, men samtidig meget sjovt at være med til at renovere en skole for at gøre hverdagen bedre for børnene. Vi spiste middag i byens centrum på en lokal restaurant, hvor vi spiste lokal mad, som smagte helt utroligt!

Næste dag startede meget tidligere end i går, da vi skulle til Lovina. Undervejs stoppede vi ved et hinduistisk tempel og en rigtig fin strand. Selve bilturen fra Ubud - Lovina tog omkring 3 timer med stop. Da vi ankom til Lovina, fik jeg lov til at deltage i lidt af introduktionsdagen sammen med de andre frivillige, der var i Lovina. Vi tog til et buddhistisk tempel, hvor vi fik et godt indblik i buddhismen. Herefter tog vi til varme kilder, hvor vi fik et lille bad. Lovina er meget mindre by end Ubud. Der er en lille bymidte med nogle butikker og restauranter. Frivilligcentret i Lovina ligger omkring 100 meter fra en strand, som jeg tog en kold dukkert i senere på dagen, da det var utrolig varmt den dag. Besøget ved varmekilderne var kort, da jeg skulle se på børnehaveprojekterne og undervisningsprojekterne i Lovina. Dette er meget lig det i Ubud. Jeg synes, Lovina virkelig var en "perle". Helt anderledes sammenlignet med Ubud. Ubud er en storby med masser af scootere, horn og kød, mens Lovina var mere charmerende og stille. Færre turister sammenlignet med det i Ubud. Jeg vendte tilbage til Ubud om aftenen og aftenen blev efterfulgt af en "velkomstfest" for de nye frivillige i frivilligcentret.

Den sidste dag blev brugt til at rejse ind til centrum af Ubud for lidt shopping og afslapning, inden jeg skulle med flyet videre til Thailand, da jeg havde haft nogle meget lange dage forude. Det er meget billigt at få spa og massage på Bali på niveau med Thailand, så jeg tog kun en lille times afslapning, før jeg nød en god balinesisk frokost. Jeg ville ønske, jeg havde haft mere tid på Bali, da jeg ville opleve skildpaddeprojektet i Nusa Penida samt have tid til at rejse til Lombok, men det var alt for langt væk, og jeg havde ikke meget tid, da rejsen skulle fortsætte såvel. Jeg må sige, at Bali lige er blevet min favorit. Alt var bare perfekt her. De lokale, der var så gæstfrie, de smilede hele tiden og passede virkelig på dig hele tiden. Vejret, maden, kulturen. Jeg vil helt sikkert vende tilbage igen til Bali senere!

Rabia

Rejse rapport fra 2017 (Oversat)

Vil du prøve noget lignede?! Denne rejserapport er fra Frivillig Bali.