Fredrik om sin tid i New Zealand, Australien og Asien

Følgende rejse rapport er skrevet af en GoXplore deltager fra et andet land og er automatisk oversat. Teksten kan derfor lyde lidt anderledes end normalt.

Set i bakspejlet indser jeg, hvilket stort tomrum, der skulle udfyldes, der eksisterede, før jeg tog afsted på min rejse.

Den 24. oktober stod jeg der i Sturup lufthavn for at tage afsted til den anden side af kloden, så langt væk man kan komme fra Sverige, selvom de første par dage var lidt hårde, fortryder jeg absolut ingenting, resten var bare en ren drøm. Fra det fantastiske landskab, hvor man virkelig genkender Ringenes Herre-scenerne til alle de adrenalinpumpende aktiviteter. Jeg gik på et gummidæk dybt ind i Waikato-hulerne, gjorde en masse hårde, men værdifulde vandreture med Tongariro Alpine overfarten som prikken over i'et. I Queenstown sprang jeg bungy fra 134 m! og kløften svingede op og ned mod floden. I Franz Josef gik jeg på de storslåede gletsjere og hoppede i faldskærm over dem! Hele New Zealand er virkelig som at gå direkte ind i en fantasi, så meget anderledes landskab og natur og det på et område mindre end Sverige!

Jeg arbejdede også, og der fik jeg prøvet job, som jeg aldrig ville have prøvet hjemme i Sverige, og fordi jeg boede sammen med mennesker fra hele kloden, var der mange interessante diskussioner og masser af nye venner for livet. Jeg skulle stable kasser med kiwifrugter, kiwifrugten som er New Zealands nationale symbol. De har en stor produktion af frugten, kiwifuglen findes kun her i hele verden og newzealænderne kalder sig kiwier!

Ydermere kom jeg til Australiens strande og varme. Det var ikke helt muligt at slå New Zealand, men det er et fantastisk stort land med masser at se og selvfølgelig et klima, man kun kan drømme om i Sverige året rundt. Langs østkysten dykkede jeg på Barrier Reef, livet under vandet er som en ny verden, som man aldrig før er kommet i kontakt med og her er den den største i hele verden! Jeg fik set vilde koalaer, kænguruer, krokodiller og mange andre dyr. Hvis du er interesseret i dyr, er Australien landet du skal tage til. Udover alle de fantastiske strande og øer, såsom sandøen Fraser Island, som var et vidunder i sig selv, blev jeg overvældet af det centrale røde centrum.

Midt i den australske outback rejser sig verdens største sandsten, Uluru. Bare det at se den stå der er kraftfuld, for ikke at nævne den meget smukke solopgang. Der er også gode vandreture omkring Kata Tjuta og Kings Canyon, og hvor du føler, at du er i Disneys Løvernes Konge med den skinnende røde sten og sand konstant til stede. Sydney og Melbourne er to imponerende byer, og at komme ned til havnen og se Harbour Bridge og Sydney Opera House for første gang er noget, du aldrig glemmer, så mange gange har du set det på billeder, men intet kan sammenlignes med følelsen du får af at være der.

Enden på turen skulle være Thailand i en uge, men jeg var så utroligt interesseret i denne del af verden, at jeg besluttede at ombooke billetterne og blive 2 måneder, hvilket kan have været min bedste beslutning på hele turen. Fordi den varme og glæde, jeg modtog fra det sydøstasiatiske folk, var ubeskrivelig. Jeg ankom som en totalt fremmed, alt hvad angår kultur, sprog og levevis, men jeg tog afsted som en af "familien" med en tåre i øjet.

Det første indtryk af at komme til Bangkok var fuldstændig kaos, det er så stor en forskel at bo i Sverige. Men man vænner sig til det og ser alle de fantastisk eksotiske ting, man ikke får set derhjemme. Det var virkelig noget, der fik mig til at få nye perspektiver på alting og udvikle mig som person. Bare sådan noget som hvor meget religion egentlig betyder i et buddhistisk land sammenlignet med Sverige er fedt at se. Jeg vandrede også meget her, i Thailand og Laos. Laos er det mindst turistede land af dem alle, og måske derfor var det en af mine favoritter. Alt er så meget autentisk, naturen er uberørt og befolkningen har ikke tilpasset sig turismen på samme måde som i nabolandene. At køre knallert gennem disse lande, gennem uberørt skov, gennem landsbyer med søde mennesker gør oplevelsen endnu mere levende, et tip. Vietnam er det mest udviklede af de sydøstasiatiske lande og det lægger man mærke til med det samme, her besteg jeg denne regions højeste bjerg på 3154 m, jeg blev plaget af at købe en masse souvenirs, som jeg nu set i bakspejlet kun kan takke dem for, som de betyder gode minder og anderledes indretning hjemme i Sverige.

Afslutningen på turen kunne ikke have været bedre, Cambodia var det land, hvor jeg kom meget tæt på lokalbefolkningen, hørte fantastiske og triste historier, som jeg vil bære med mig resten af mit liv. Her fik jeg også set, hvad der måske er de mest imponerende tempelkomplekser på jorden i Angkor-templerne.

Hjemme i Sverige føler jeg mig som et nyt menneske, jeg plejer at sige, at jeg lærte flere og vigtigere ting i løbet af et års rejse, end jeg gjorde i 12 år i skolen (hvilket måske ikke er sandt).

Og til dem af jer, der ikke har nogen at gå med, så tøv ikke! At rejse alene er absolut intet problem overhovedet, da der er så mange mennesker, der gør det samme, og hvor alle er meget søde og nemme at komme i kontakt med. De mennesker, du møder fra alle forskellige hjørner af verden, er måske de bedste af alle. Selvfølgelig er alle de ting, du laver, alle de aktiviteter og ting, du får at se, også meget givende, men at møde og gøre det med gode mennesker gør det endnu bedre.

Jeg har i hvert fald kun positive ting at sige om at tage springet og rejse ud for at opdage denne fantastiske planet, der er beboet af lige så fantastiske indbyggere, du vil ikke fortryde det på nogen måde, for du vil blive en meget vigtig oplevelse rigere! Hvis jeg havde vidst, hvad jeg skulle ud for, før jeg tog afsted, ville det have været min største fejl nogensinde at lade være. Eller som min yndlingskunstner ville have sagt det bedst. "Vi skal ud, mens vi er unge, for vagabonde kan lide os, skat, vi er født til at løbe" :)

Læs mere om Work & Travel i New Zealand

Læs mere om Work & Travel i Australien

Rejse rapport fra 2013 (Oversat)

Vil du prøve noget lignede?! Denne rejserapport er fra Work & Travel Australien & Work & Travel New Zealand.