Frivilligt arbejde i Sydafrika

Følgende rejse rapport er skrevet af en GoXplore deltager fra et andet land og er automatisk oversat. Teksten kan derfor lyde lidt anderledes end normalt.

En af x-plores Sydafrika -rejsende sender os en e-mail.

Et lille rejsebrev fra Sydafrika

Jeg vidste ikke rigtig, hvad jeg gav mig til, da jeg besluttede at tage til den anden side af kloden. Jeg tog afsted fra Ålesund-Oslo-London med lang ventetid. Jeg havde således god tid til at forberede mig til det eventyr, der skulle starte.

Jeg landede i Cape Town og fik mit pas godkendt. Herefter var det bare at håbe, at tasken var kommet sikkert frem, og at nogen ville hente mig. Efter lidt søgen fandt jeg en flink mand, som var min chauffør til lejligheden. Turen fra lufthavnen til hostellet var et hårdt møde med realiteterne, da der var townships langs vejen ind til Cape Town.

Da jeg endelig ankom efter en lang tur, fik jeg valgt en seng på SASTS Lodge og hilse på folk fra min gruppe. Kort efter var det bare at komme ud og udforske området omkring vandrerhjemmet. Sea Point er et smukt sted med store bølger og søde mennesker. Vi var 12 frivillige i min gruppe, fire af dem var fra Norge. Resten var fra Tyskland, Irland, Schweiz, Frankrig, Australien og Holland. Og så begyndte orienteringsugen. Med en 3-dages tur langs Cape Towns kyst. Hvor vi så både bavianer og strudse, hvor vi sad og funderede over, hvordan de kunne runde det blæsende Kap det Gode Håb med de gamle træbåde, de havde dengang. Resten af turen var vi i Stellenbosch, hvalfangerbyen Hermanus, township Kayamandi og utallige vinmarker på jagt efter den perfekte vin og ost.

I hvert fald startede selve opholdet ikke, før jeg flyttede ind hos familien Daniels i Pelican Park. Der blev jeg mødt med utrolig stor kærlighed. Der er meget kærlighed i dette land her. Norge har stadig meget at gøre! Jeg skulle bo hos denne familie i 2 måneder, og det var skræmmende, men som sagt var de gode til at tage imod mig. Her var altid folk på besøg, så der var mange hilsnerunder. Udover hilsnerunder var vi også på ture rundt i en måske knap så EU-godkendt bil.

Men jeg tog dertil for at gøre en indsats for samfundet. Gennem sport burde jeg kunne gøre det. The Future Factory var navnet på den organisation, som jeg arbejdede for, ledet af Annie Siroky. Hun er blandt andet kåret som Sydafrikas bedste beachvolleyspiller. Hun tilrettelagde forskellige opgaver, så jeg havde nok at holde fingrene i. Ud over diverse opgaver i weekenden som teambuilding på forskellige skoler, arbejdede jeg hver dag på Zerilda Park Primary School. Min værtsmor og jeg tog bussen dertil hver dag, så jeg kunne hjælpe gymnastiktimerne. Det var helt fantastisk at være der! Der var så mange bindinger, der blev lavet. Der var så meget kærlighed blandt børnene. Det var den største skole inden for Fremtidsfabrikken med over 1.200 elever, og man kan forestille sig den tumult, der var i hvert friminut. Der var så mange elever, der gerne ville kramme, mens andre bare ville vinke. Jeg vil aldrig glemme, da de ville have mig til at danse til Michael Jackson. Det var trist at forlade eleverne, for man ved aldrig, hvad der vil ske med dem. Skolen ligger i et område kaldet Cape Flats, hvilket primært betyder boligblokke, men der var også nogle skure nogle steder. Det er ikke et heldigt område at vokse op i, men det er desværre virkeligheden. Jeg har kunnet bidrage meget med sport, meget mere end jeg troede jeg ville. Et højdepunkt på turen var, da et hold af Future Factory tog på overnatningstur 3 timer ud af byen til et gymnasium. Jeg glemmer aldrig hvisken og råbene, da vi kom ind på scenen. 1000 elever råbte mit navn og jublede, da jeg sagde, at jeg var fra Norge.

Jeg har mødt vidunderlige mennesker, som jeg stadig er i kontakt med. Jeg har oplevet så mange utrolige ting, såsom at se solnedgangen fra Taffelbjerget. Nelson Mandelas fængselscelle var også et højdepunkt. Ord er ikke nok til at beskrive, hvordan det var. Sydafrika skal opleves!

- Hege-Katrin Johannessen

Hege-Katrin Johannessen, deltager ved Frivilligt Sydafrika .

Rejse rapport fra 2001 (Oversat)

Vil du prøve noget lignede?! Denne rejserapport er fra Frivillig Sydafrika.