INGEN PROBLEMER

Følgende rejse rapport er skrevet af en GoXplore deltager fra et andet land og er automatisk oversat. Teksten kan derfor lyde lidt anderledes end normalt.

HAKUNA MATATA

Der var engang en 19-årig pige, der drømte om at miste sig selv i "Løvernes Konge"-film, om at opleve verden og nye kulturer. Hun var eventyrlysten og hungrede efter en smag af resten af verden. Efter lidt research på nettet blev der booket en tur til Afrikas perle - Cape Town. Denne pige er mig; Iselin Thorvig på 19 år fra Stavanger.

Datoen er den 9. juli 2014. Kufferten er pakket, billetterne er i mine hænder, og mit hoved er fyldt med nysgerrighed og spørgsmål. Alene som den uskyldige 19-årige pige fra Stavanger, som jeg er, tager jeg til den anden side af kloden for at opleve en helt ny kultur, et nyt samfund, "de fattige børn i Afrika", som vi alle har hørt om, og ikke mindst at få lov til at hjælpe i dette fællesskab.
Flyet går, tankerne flyver i takt med vinden, og nu efter x-antal timer i fly, bus og bil bliver jeg mødt i lufthavnen i Cape Town af en venlig chauffør, som vil tage mig med til frivillighuset, hvor Jeg vil bruge mine næste 4 uger. 17 dejlige mennesker i alderen 18-30 år fra hele verden tager imod mig med åbne arme og store smil. Stemningen er lidt anspændt, men efter et par timer lysner den, og jeg kan ikke lade være med at se frem til de kommende dage og uger, jeg skal tilbringe med denne godhjertede flok.

Vækkeuret ringer klokken 07.30 om morgenen, og der kan duftes toast og pandekager helt op til værelset. Dagen, hvor jeg endelig skal møde de mennesker, min mor har talt om, hvor fattige de er - er her endelig. Vi bliver kørt i cirka 20 minutter til to forskellige skoler, hvor vi frivillige deler op for dagen. Jeg bliver mødt af en gruppe børn i alderen 3-6 år, som har en positivitet i sig, som man sjældent ser. Den glæde, jeg ser i øjnene på disse børn, der ikke får mad, tøj eller ordentlige huse at bo i, er ubeskrivelig. Vi nordmænd har en tro på den "materialistiske lykke", der burde gøre os til lykkeligere mennesker, men denne tro er jeg overbevist om, er indbildsk. Det disse børn ønsker sig til jul er kærlighed, ikke en ny iPad eller en taske til 20.000 kr.

Timerne flyver afsted, og vi kommer til at deltage i både timerne med børnene, "morgengym", fritid med børnene og navnelege, inden vi går tilbage til huset. Nu er frokosten klar til at blive serveret for os i stuen, og vi gør klar til surfundervisning på den skønne strand, der ligger få hundrede meter nede af gaden. Som du måske har forstået, har jeg tilmeldt mig programmet "Surf og eventyr". I løbet af dette program får vi selv undervisning i surfing 2-3 dage om ugen, så børnene kommer til os efter surfetimen, og vi lærer dem den viden, vi har fået om surfing eller svømning.
Surf lektionen går meget godt, da det er første gang, jeg holder et surfbræt, og indlæringen er meget hurtig og effektiv, så vi får mest muligt ud af de timer, vi har, før solen går ned. Efter at vi har været her et par timer, både med og uden børn, kører vi tilbage til huset for at gøre klar til aftenen. Nogle går ud og spiser, nogle gør filmaften i stuen til deres prioritet, mens andre går i indkøbscenteret eller går en aftentur.

Dagene fremover går med at komme ind i de rutiner, vi skal forholde os til, lære børnene bedre at kende, og en dag, hvor vi er på tur rundt i byen med en guide. Tiden og dagene går utrolig stærkt, og hver dag er lige lærerig både for mig selv og i forhold til de levevilkår og det samfund, jeg forholder mig til hernede. Ja - jeg kommer til at se utrolig meget elendighed, fattigdom, hjemløse tiggere, nedbrændte huse, slumkvarterer osv. Men det er disse indtryk, jeg tror, vi alle lærer mest af. At have en seng at sove i, et køleskab at få mad i, penge i pungen, tøj i skabet, ikke at skulle bekymre sig om min familie døgnet rundt, friskole og tag over hovedet - er ikke længere en selvfølge . Én ting er at se denne elendighed på tv, men at se den med egne øjne og tale med hjemløse børn er noget, vi alle ville have gavn af. At klage over vejret, at vi ikke har smør i køleskabet, eller at skolen er kedelig - er noget vi alle burde holde kæft med. At vi forkælede nordmænd brokker sig over så små bagateller, mens de hjemløse børn, der har mistet de fleste af deres familiemedlemmer til sult, ikke åbner munden, men rejser sig med et smil om munden - er helt utroligt. Livet har fået et nyt synspunkt, og det er et synspunkt, som jeg opfordrer alle til at kunne opleve, så vi kan se, hvor gode vi egentlig har det.

Selvom der var mange slumkvarterer og fattigdom, og jeg fik sat mine tanker i perspektiv – så har jeg lært så meget både om mig selv, om det afrikanske folk og kulturen dernede. Jeg ville også opleve lidt mere af Afrika, mens jeg var der, så jeg havde et par dage med nogle af de andre frivillige, hvor vi tog faldskærmsudspring, tog på 3 dages safari, elefantridning og strudsefarm, bunjahopping, besteg Taffelbjerget, tog til Robben Island og nogle andre udflugter. Alt var så absolut værd at bruge både tid og penge på, og Afrika har så meget mere end fattigdom at byde på. At kunne være i fængslet, hvor Nelson Mandela afsonede sin straf, se ud over hele Cape Town fra Taffelbjerget, se alle de vidunderlige dyr fra Løvernes Konge og Animal Planet i det virkelige liv, og falde ud af flyet med en lille faldskærm på ryggen - er noget jeg ønsker hver og en af jer skal opleve.

Den rejse, jeg har haft, har været en af de bedste, jeg har oplevet. Alt det har givet mig kan ikke måles på noget, og hver aften når jeg ligger under dynen går mine tanker både til de børn, der var med på projektet og til "min afrikanske familie", som består af både de frivillige og de ledere, jeg boede hos under mit ophold mit. Det venskab, jeg fik med disse mennesker, kan ikke beskrives, og vi havde allerede et gensyn i Amsterdam for et par uger siden. En ny tur til Cape Town er allerede ved at blive planlagt med GoXplore som rejseorganisation, fordi det afvises, at jeg nogensinde kommer til at se alle de skønne børn, jeg arbejdede med igen. Vi ses snart Sydafrika!

Rejse rapport fra 2014 (Oversat)

Vil du prøve noget lignede?! Denne rejserapport er fra Sports & Adventure.