Frida på Ranch New Zealand

Følgende rejse rapport er skrevet af en GoXplore deltager fra et andet land og er automatisk oversat. Teksten kan derfor lyde lidt anderledes end normalt.

Den 24. august 2018 var det tid.
I mange måneder havde jeg planlagt, længtes, pakket, følt mig nervøs, været både bange og spændt på, hvad der skulle blive mit livs største eventyr indtil videre. Jeg steg på flyet til New Zealand med håbet om, at det ville blive en livsændrende oplevelse, men også uden at have for mange specifikke forhåbninger til turen. Efter en lang flyvetur var jeg endelig i Auckland. Jeg havde to dage til at lande der, før det var tid til at tage mod gården. At have en introduktion med GoXplores partner i Auckland og et par dage til at sove lidt jetlag af og forberede gårdens ophold var en meget god start. Jeg boede på et godt og centralt hostel, hvor jeg mødte to andre mennesker, der samme dag var landet i Auckland og også skulle arbejde på en farm via GoXplore. Det føltes rart og trygt at have nogen i samme sæde at tale med de første par dage.

To dage senere tog jeg mod gården, hvor jeg ville tilbringe de næste tre måneder. Fly og bus tog mig til min destination nede på Sydøen. Uden at lyve var de første par dage ret hårde. Det er en tilpasning at komme til et nyt land, lære en ny familie at kende og en helt ny tilværelse samtidig med, at man er jetlagget og meget langt hjemmefra, alt det, der føles trygt og sikkert. Jeg fortalte mig selv, at alt, hvad jeg følte, var helt normalt og en del af processen med at lave en tur som denne, hvilket jeg også havde meget ret i.

Der var hårde dage også senere under bondegårdsopholdet, men samtidig skal man også tænke på, at den hverdag har ikke hårde dage fra tid til anden? For livet på gården bliver hverdag. En anderledes hverdag end den du normalt lever derhjemme, men en yderst lærerig og givende en. Jeg har været i stand til at gøre så mange ting, som jeg aldrig troede, jeg ville få muligheden for at prøve. Opdrættede høns, blev bedste venner med en hane, lærte at lave marmelade og tilberede fetaost, var med til at træne både ungheste og føl, klippede får, byggede nye stier til dyrene, puttede med lam og smågrise og meget, meget mere. Det var nogle gange lange dage og hårdt arbejde, men alt i alt en meget nyttig oplevelse. Jeg syntes Ranchstay New Zealand var et meget godt program til at se landet og opleve kulturen på en anden måde end som turist. Du får mulighed for at lære landet at kende i dybden og se en anden kultur, end den du er vant til. En meget god start til at føle sig godt tilpas på ny grund.

Familien, jeg boede hos, var et ældre ægtepar, som havde tre voksne børn. Et af børnene boede stadig hjemme, men resten var flyttet ud og fik til gengæld deres egne børn. To katte, omkring 15 heste, omkring 10 grise og masser af får og høns. Der var en anden pige fra Tyskland på samme program og i samme tid som mig, hvilket jeg satte stor pris på. Vi blev meget gode venner i denne tid og hang ud næsten alle dagene under mit gårdophold. Dagene startede omkring 09.30 for os med arbejde, hvilket gav mig, der elsker at dyrke motion, mulighed for at gøre dette om morgenen inden arbejdsstart. Dagene var ekstremt varierede med alt fra arbejde med dyrene, fodring og hån til havearbejde, maling og rengøring. Jeg fik hovedsageligt lov til at ride sidst på eftermiddagen eller efter arbejde, men jeg fik lov til at ride så mange dage, jeg ville. Om aftenen spiste vi ofte sammen med husets kvinde. Lidt senere under gårdopholdet fik jeg og den anden pige adgang til en bil, hvilket gav os større mulighed for at udforske meget af omgivelserne efter arbejde.

Jeg arbejdede på gården i omkring tre måneder, hvilket for mig føltes som en rimelig tidsperiode. Da mine tre måneder var gået, var det bestemt en mærkelig følelse at forlade gården (tiden går virkelig ekstremt stærkt, når man først er der), men samtidig var jeg meget spændt på at se mere af dette fantastiske land og opleve alt, hvad jeg læst om og drømt om. Jeg brugte omkring en måned på at rejse rundt. New Zealand er virkelig et eventyrland, og efter at have tilbragt 4 måneder der, ønsker jeg intet mere end at vende tilbage. Naturen, eventyrene, menneskene – alt er virkelig i top. Jeg rejste med KiwiExperience, som jeg syntes var en god måde at komme rundt på. Enkelt, nemt at møde nye mennesker, kyndige guider, gode rejsemål og frem for alt så mange sjove stunder og oplevelser sammen med de mennesker, jeg mødte undervejs. Jeg har lært så mange nye mennesker at kende, som jeg forhåbentlig vil holde kontakten med resten af mit liv.

Min tur til New Zealand og Ranchstay-programmet er virkelig en oplevelse, jeg vil bære med mig resten af mit liv. Jeg synes alt har fungeret meget godt, og det var meget rart at booke via GoXplore. Hele vejen har det føltes trygt og som om der er mennesker, der støtter dig undervejs. Hvis der opstår problemer, kan du få gode råd og tips til, hvordan du kan ordne situationen, så du aldrig føler dig alene. Alt er blevet håndteret professionelt og på en enkel måde, hvilket jeg har sat stor pris på. Jeg anbefaler bestemt Ranchstay New Zealand-programmet til alle jer, der overvejer det. Gør det og tør - du vil ikke fortryde det!

Rejse rapport fra 2019 (Oversat)

Vil du prøve noget lignede?! Denne rejserapport er fra Farm Homestay New Zealand.