Mit ophold i Zambia

Følgende rejse rapport er skrevet af en GoXplore deltager fra et andet land og er automatisk oversat. Teksten kan derfor lyde lidt anderledes end normalt.

Rejsebrev fra Zambia

Sammen med seks andre frivillige fra hele verden blev jeg hentet af African Impact den 16. juni 2014 i lufthavnen i Livingstone i Zambia. Vi var spændte og spekulerede med iver på, hvad de næste par uger ville bringe. Vi blev taget godt imod af både de andre frivillige og personalet, da vi ankom til vores hjem de næste par uger og følte hurtigt, at det var et sted, vi gerne ville nyde. Frivillighuset i Livingstone var et fantastisk sted at være. Udover en rummelig stue med TV og de blødeste sofaer, man kan tænke sig, var der køkken, store samleborde både ude og inde, samt svømmehal og klatrevæg i "haven".

Som frivillig i Livingstone er der tre forskellige projekter at vælge imellem, men alle bor sammen og udfører de samme samfundsaktiviteter om eftermiddagen. Om morgenen bliver man dog inddelt efter lærere/læring, sport og medicin. Jeg deltog i projektet idræt og samfund, hvor jeg om morgenen var rundt på forskellige skoler og "underviste" i gymnastiksalen. Jeg var på en ny skole hver dag og havde tre timer om dagen. En uge havde jeg hiv/aids som tema, og så lærte jeg eleverne, hvad hiv er, hvordan det spreder sig, og hvordan man kan beskytte sig mod det. Derudover havde vi spil, hvor vi havde en sund celle og en hiv-celle, der konkurrerede mod hinanden i stedet for den sædvanlige kat og mus.

Om eftermiddagen var alle frivillige fordelt rundt om forskellige samfundsprojekter, der roterede hver dag. Jeg kunne blandt andet deltage i læseklub, kunstklub, efterskole, voksentræning og vanding af gården. Jeg husker især en af de eftermiddagsaktiviteter, jeg deltog i, meget godt. Mig og en pige fra Belgien skulle på voksenuddannelse, hvor vi skulle arbejde med stavning med fokus på, hvornår vi skulle bruge stort bogstav. Vi vidste i starten, at der ikke ville dukke mange op, men den ene mand, der kom, var god nok til mange. Han var så villig og interesseret i at lære, og glæden i hans øjne, da jeg nikkede, at han havde ret, fik os begge til at gå i seng med et smil på læben den aften. Denne oplevelse gav os en reel forståelse af, hvor vigtigt det projekt, vi var involveret i, faktisk er for lokalbefolkningen, og hvor meget de har brug for os.

En normal dag i Zambia starter kl. 07.00 med morgenmad inden afgang til projektet kl. 7.45. 11-11.30 er morgenaktiviteten overstået og det er "hjemme" til frokost klokken 12 inden man skal ud til nye aktiviteter klokken 14. Eftermiddagsaktiviteterne er overstået omkring klokken 16 og så er det hjem kl. afslapning inden aftensmaden klokken 6. Resten af aftenen kan du gøre som du vil. Nogen slapper af med en bog, andre skyper med dem derhjemme, og nogen tager en tur for at spille volleyball med de lokale. De uger, jeg var i Zambia, var midt i fodbold-VM, så mange af aftenerne gik med at hyle og skrige mod tv-skærmen. Der blev lavet mange vovede væddemål, hvor blandt andet en skuffet amerikaner måtte bungee jumpe i tysk landsholdstøj efter et pinligt tab.

I weekenderne var jeg fri til at gøre, hvad jeg ville, og det fik jeg i de to weekender, jeg var der

der tid til hvert kvartal. Jeg var blandt andet på dagssafari både med båd og i bil i Chobe National Park i Botswana, hvor jeg kom tæt på elefanter, giraffer, bøfler og flodheste. Jeg gik også en dag på Løvevandring, hvor jeg gik en times tid frit i naturen sammen med tre store løver. Samme aften tog jeg på krydstogt for at se solnedgangen ved Zambesi-floden. Den sidste weekend indeholdt elefantridning, et besøg i det vidunderlige Victoria Falls, Microlighting (åben helikopter) over Victoria Falls og bungeejump på grænsen til Zimbabwe. At hoppe 70 meter lige ud fra en bro midt i Victoria Falls var både spændende og skræmmende, men følelsen og adrenalinkicket bagefter var fantastisk.

På en af mine sidste dage i Livingstone var jeg og tre andre i gruppen så heldige at kunne deltage i en "byttedag" med de frivillige på løvefarmen, hvor de optrådte en lille del af Livingstone. Vi fik deltaget en hel dag med deres arbejde og de med vores. Vi fik blandt andet gået med løverne, lavet mad til dem, gjort "buret" rent og lagt den mad ud, vi tidligere havde lavet, samt højdepunktet: puttede med de syv uger gamle løveunger.

Under mit ophold i Zambia fik jeg serveret både krokodille og stegte larver, ligesom jeg lærte zambisk dans af de "indfødte". Befolkningen i Zambia er generelt meget imødekommende og hjælpsomme, og man føler sig altid velkommen. De unge er sociale og nemme at lære at kende, og de fleste af dem, både børn og voksne, taler lidt engelsk. Tusind tak til African Impact og Goxplore for muligheden for at rejse til Zambia og virkelig føle, at man giver noget "tilbage" til dem, der har allermest brug for det!

Rejse rapport fra 2014 (Oversat)

Vil du prøve noget lignede?! Denne rejserapport er fra Community Service.

Hjem » Rejsebrev » Mit ophold i Zambia

Ida A bestilte Vet Zimbabwe. Noe for deg?!