Min tur til Vic falls var helt fantastisk - Altea

Følgende rejse rapport er skrevet af en GoXplore deltager fra et andet land og er automatisk oversat. Teksten kan derfor lyde lidt anderledes end normalt.

Min tur til Vic Falls, Zimbabwe har været fantastisk!

Efter 20 timer på vejen blev jeg hentet i lufthavnen, da jeg landede mandag og kørt til frivillighuset, som lå meget tæt på centrum af Vic Falls (ca. 10 minutters gang).

I huset havde alle deres eget værelse, da det var frisæson for frivillige (da skoler og sådan startede), og selve huset var meget flot og friskt, med stor spiseplads, bålplads og pool. Puljen var et stort plus på varme dage!

I de første par dage blev jeg introduceret til løveprojektet; dens formål, betydning og hvilke opgaver jeg ville have. En normal dag kunne starte med en løvevandring eller kuldplukning om morgenen, og så have adfærdsberigelse, hvor vi lavede legetøj til løverne, som regel af træfibre, græs og elefantekskrementer hehe. Derefter hjem til huset til frokost og et par timers pause, som normalt blev brugt ved poolen eller i skyggen.

Om eftermiddagen tog vi ofte ud i Zambezi National Park til vildttælling eller elefant/girafforskning, hvilket var en meget behagelig del af dagen. Vi så en masse dyr, store flokke af elefanter, kudu, impala, giraffer, zebraer og endda en vild løve! Nogle eftermiddage kunne vi i stedet have kødprep/ungefoder, hvor vi lavede mad til løverne ved at skære op og veje maden. Derefter fik vi fodret løverne, og nogle gange rensede vi endda deres indhegning.

Efter eftermiddagsaktiviteterne var det atter hjem til en god middag tilberedt af en kok, der var på stedet (og som også lavede frokost). Aftenerne plejede at slutte omkring bålet udenfor eller med en filmaften. En aften kørte vi en natkørsel, hvor man kører ud i bushen og kigger efter hyæner og andre dyr, der dukker op.

Når vi ikke var på projekter, kunne man enten gå ind til byen og få en god kaffe (Deans blev et nyt yndlingssted, og deres baobab cheesecake var fantastisk! De havde også en meget god morgenmadsmenu!), eller slentre rundt på markedet eller i butikkerne langs hovedgaden.

Nogle aftener tog vi til Safari lodgen, som har en helt fantastisk udsigt over savannen, og et vandhul, hvor dyr ofte forsamledes. Der kunne man nyde gode drinks og snacks, mens man så solen gå ned, hvilket var helt magisk!

I weekenderne havde vi fri, men de var som regel lige så spækkede med aktiviteter og eventyr. I løbet af min første weekend lavede jeg slugtsving (kort sagt hoppede fra en klippe, bestemt noget at anbefale, hvis du kan lide adrenalin) og cruise i solnedgang. Solnedgangskrydstogtet var en rigtig hyggelig bådtur på Zambezi-floden og fik nydt solnedgangen sammen med nogle flodheste. Weekenden efter lavede jeg noget, jeg havde set frem til siden før jeg kom til Vic falls; djævlens pool Devil's pool er som en naturligt skabt pool lige på kanten af Victoria Falls og også noget, der passer til de eventyrlystne. Det var virkelig en oplevelse for livet! At svømme ud til poolen og så hænge der og kigge ud over kanten vil jeg aldrig glemme. I løbet af min sidste weekend lavede jeg riverrafting, hvilket også var sjovt, selvom det var meget hårdt! Du mærkede virkelig kraften fra Zambezi-floden, mens du skyndte dig frem!

Besøg Victoria Falls var også et must. Det var meget kraftfuldt. Der var også nogle restaurantbesøg, da Vic Falls har rigtig god mad at byde på. Et must-spise mens der er sadza, som er lavet af fintmalede korn, der derefter hældes i kogende vand, indtil det bliver en pasta. Det fladtes derefter med hænderne og spises sammen med kødgryderet og kogte grøntsager. Vi tog en landsbytur til en af de mindre landsbyer, hvor vi fik prøvet at lave vores egen Sadza, og se hvordan de boede der. Meget lærerigt og rørende besøg. Der var også besøg i Boma, hvor der var god mad og vi fik oplevet et fantastisk trommeshow.

To af de ting, vi lavede under projektet, der skilte sig mest ud, var i min første uge, hvor vi skulle hjælpe med at flytte 4 løver fra et indhegning til et større og nyere. En meget fed oplevelse!

Den anden ting, der skilte sig ud for mig, var, da vi fik besøg af en mand, der vandrer fra Kenya til Sydafrika for at skabe opmærksomhed om elefanter og krybskytteri af dem. Det var meget inspirerende! Han talte på en lokal folkeskole, hvor vi også nåede at møde de børn, der gik der, og det var også meget lærerigt og interessant at se, hvordan børnene der havde det.

Alt i alt har min tur til Zimbabwe været fantastisk! Jeg har mødt så mange nye vidunderlige mennesker, og noget, som jeg fandt meget vidunderligt, var, hvor glade og venlige alle altid var!

De minder, jeg har lavet der, vil jeg aldrig glemme!
// Altea

Rejse rapport fra 2018 (Oversat)

Vil du prøve noget lignede?! Denne rejserapport er fra Victoria Falls.

Hjem » Rejsebrev » Min tur til Vic falls var helt fantastisk - Altea

Ida A bestilte Vet Zimbabwe. Noe for deg?!