Mit livs eventyr i smukke Zambia - Girls impact

Følgende rejse rapport er skrevet af en GoXplore deltager fra et andet land og er automatisk oversat. Teksten kan derfor lyde lidt anderledes end normalt.

Tre uger. 21 dage. Det var den lille tid, det tog for mig at blive forelsket i et sted, et land og et folk. Livingstone, Zambia, var fuldstændig fremmed for mig, før jeg satte foden der. Jeg havde hørt om byens navn og om Victoria Falls. Jeg vidste ikke mere om hverken byen eller landet.

Den 24. juli landede jeg i Livingstone, efter tre forsinkede flyvninger og uden min forlagte bagage. I et stykke tid var mit humør ikke i top, men så snart jeg ankom til Livingstone Backpackers og mit hjem i de næste tre uger, vendte det. Alle var så varme og hjælpsomme. Jeg fik låne alt, hvad jeg ønskede, og der var - til mit store held - et shoppingområde kun få minutters gang fra vores hostel. Der kunne jeg købe hygiejneartikler, håndklæder og andet. Ligesom derhjemme. Det anede jeg ikke, før jeg tog afsted, hvilket kunne have sparet en masse plads i min bagage til andre ting at tage med til børnene, for eksempel.

Så snart jeg faldt til rette på mit værelse, som jeg delte med 7 andre piger, var det tid til at begynde at lære vores nye hjem lidt bedre at kende. Jeg og de nye frivillige, der ankom samme dag som mig, blev guidet i området, hvor vi boede, mens vi fik information om, hvor alt det, vi ville bruge til dagligt, var. Herefter fik vi en introduktion om organisationen og det projekt, vi valgte at arbejde med. I mit tilfælde var det Girl Impact.

For ikke at blive langtrukken i beskrivelsen af, hvordan en dag så ud, vil jeg holde den kort. Hver dag fungerede stort set det samme. De stod tidligt op. Spiste morgenmad med andre frivillige og forberedte sig til hans morgenvagt. Efter morgenvagten, der plejede at vare omkring tre timer, var det tid til at tage tilbage til overnatningsstedet til frokost og lidt hvile. Frokostpausen kunne variere afhængigt af det projekt, du arbejdede på, men alle havde normalt omkring to timer til at spise og hvile lidt ved poolen. Denne tid skal også tjene som forberedelsestid til eftermiddagssessionen. Vi samledes i de grupper, vi skulle arbejde i, for at gennemgå, hvad vi skulle på netop det pas. Så blev vi kørt til det sted, hvor vi skulle arbejde. Eftermiddagssessionerne varierede tidsmæssigt, mellem 2-3 timer. Vi blev hentet af vores chauffører og tog så hjem! Hjemme igen var der tid til at hvile, hænge ud med andre frivillige, hænge ud ved poolen eller hvorfor ikke besøge et lokalt marked. Aftensmaden blev serveret omkring kl. 18, og alle spiste sammen, som en stor familie, hvor vi delte alle dagens begivenheder.

Selvom ugedagene rent praktisk så ens ud, var ingen dag ens. Hver dag ventede på nye udfordringer, nye ansigter, nye oplevelser og masser af nye refleksioner. Især til sådan et projekt som Girl Impact. Vi havde meget varierede dage. Om formiddagen kunne vi møde en gruppe unge piger for at undervise om puberteten og alt hvad det indebærer, og om eftermiddagen gennemgå enkel økonomi og budgetlægning med en gruppe kvinder, der arbejdede på at starte deres egne guidede ture i en landsby i Livingstone. Næste dag kunne vi starte med at være ude på marken for at lære en anden gruppe piger alt om landbrug, mens eftermiddagen blev brugt med unge drenge, der snakkede om ligestilling. Med andre ord – vi gjorde alt og lidt til. Vi havde også mulighed for at være kreative og tænke ud af boksen. Vi havde en helt anden frihed end de andre projekter. Og det, at vi ikke stod i et klasseværelse hele dagen, var meget imødekommende og førte til friere timer uden for fire vægge.

Girl Impact er efter min mening det vigtigste projekt på jorden. Det er svært at forstå, hvilken forskel det gør, før man er der og virkelig ser forandringen med egne øjne. Unge piger er fremtiden. At styrke deres selvværd, uddanne dem om vigtige områder, tale åbent om tabubelagte emner og bare være der for dem er et vigtigt job, men ikke altid indlysende. Unge piger og kvinder lever ofte i skjul. Hos de undertrykte. De lever et liv, som manden har besluttet, at de skal leve. Vores job hos Girl Impact er at bryde denne udelukkelse, og det sker med uddannelse og vejledning – både for unge piger og unge drenge.

Vi arbejdede ikke hele tiden. Vi havde alligevel ret meget fritid. Som hverdagsaftener og weekender. Dengang var der masser af aktiviteter at bruge tiden på. Jeg var blandt andet på de lokale markeder, hvor man kunne finde smukke stoffer og pynt, for slet ikke at tale om alt det fine kunsthåndværk. Smykker og tøj i overflod samt mad og krydderier. Victoria Falls, eller Mosi-oa-Tunya, som det kaldes af de lokale, var selvfølgelig et must. Jeg nåede to besøg der. En til selve parken for at vandre rundt og se de storslåede vandfald i symbiose med den omkringliggende natur. Og et besøg i Angel's pool, en naturligt dannet pool, der ligger på toppen af vandfaldene. Besøget der var virkelig al verdens tid og penge værd. Vi vandrede op på klipperne lige over vandfaldet, og selve den følelse, jeg oplevede der, kan ikke engang sætte ord på. Vi tog billeder og filmede, grinede lidt chokeret over alle indtrykkene, blev helt gennemblødte af vandet, der faldt på os fra de enorme vandmasser og svømmede i den såkaldte Englebassin. Det hele sluttede med en fantastisk god morgenmad i et skønt telt lige ud til klipperne. En anden aktivitet, som jeg og mange andre frivillige gjorde, var Sunset Cruise, hvor man sejler på en stor båd langs Zambezi-floden og ser solnedgangen. Langs flodkanten så vi elefanter, flodheste og krokodiller. Det var en rolig og meget smuk oplevelse, hvor vi også fik

nyde mad og drikke. Hele mit ophold som frivillig i Zambia endte faktisk i nabolandet Botswana. Vi var en hel gruppe, der tog dertil på safari i Chobe National Park. Vi oplevede helt utrolige udsigter, hvert dyr man kan forestille sig og fik overnattet i små telte midt i parken. Vi spiste sammen omkring et varmende bål om aftenen, under den mest stjernehimmel jeg nogensinde har set og hørte samtidig alle mulige dyr omkring os. Det var noget helt særligt, og jeg ville uden tvivl gøre det igen. Denne safaritur var to dage lang, og vi vendte tilbage til Livingstone lidt trætte, men utrolig glade efter alt, hvad vi havde set. Afrikas natur og dyreliv er det bedste du kan opleve!

Jeg kunne skrive en bog om mine uger i Zambia. Det, jeg nu har delt, er egentlig kun overfladen af alt, hvad jeg virkelig gerne vil fortælle dig. En ting, der er sikker, er, at det har været de bedste uger i mit liv. Og så har jeg oplevet meget før det her. Livingstone er en helt anden verden end den derhjemme i Sverige. En helt anden verden end det komfortable samfund, som vi i den vestlige verden er vant til. Jeg har oplevet så meget elendighed, så meget tragedie, livshistorier, der vendte op og ned på min verden. Men på samme tid så meget kærlighed, varme og lykke, at mit hjerte næsten ikke kunne klare det. Jeg har aldrig følt mig så hjemme et nyt sted, som jeg gjorde i Livingstone. At sige farvel til African Impact-medarbejdere, min frivillige familie og lokale beboere var blandt de værste ting, jeg har gjort. Tårerne flød og min mave vred sig. Jeg følte stadig indeni, at det ikke var farvel for evigt. Jeg vil vende tilbage. Det er det mest sikre i mit liv lige nu. Jeg vil gå tilbage. Og måske mødes vi der?

Har du overvejet at gå som frivillig? Har tanken strejfet dit hoved? Bare gå. Gør det. Den tid, du tilbringer i Afrika, og de mennesker, du møder, vil ændre dig og din måde at tænke på for altid.

//Emma Ivarsson

Rejse rapport fra 2017 (Oversat)

Vil du prøve noget lignede?! Denne rejserapport er fra Community Service.